offered by the Hamburg State and University Library
Kunstpflege in Bibliotheken – Kür oder Pflicht?Wege zur Sichtbarmachung forschungsrelevanter Druckgrafik an der Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg
Kunstpflege in Bibliotheken – Kür oder Pflicht?Wege zur Sichtbarmachung forschungsrelevanter Druckgrafik an der Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg
Keywords
18th century, 19th century, collection history, library history, provenance, print graphicsSynopsis
Rarely is the collecting of prints in libraries looked at more closely, although this was still intensively cultivated in the 19th century, especially in Hamburg's active bourgeois culture. Once again, it becomes apparent that trade and artistic sensibility certainly went hand in hand in the Hanseatic city. Studying the copperplate engravings in the Hamburg State and University Library has brought to light a variety of traces that point to the provenances of the original owners and to the way the library dealt with them. They have been examined in detail and with dedicated research work by a group of art history students and presented in this book in a scientifically sound manner with new perspectives. In addition to the ramified history of the collection, the book also aims to draw attention to the works themselves, which are now digitally recorded and thus accessible. The publication combines both historical-critical library and collection history as well as an examination of modern instruments for making them available.
Chapters
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VorwortSophia Kunze , Christina Posselt-Kuhli , Antje Theise
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„Hamburg enthält ohnstreitig mehr Kunstsachen als man glaubt.“ Endlich sichtbar!Antje TheiseDie Kupferstichsammlung der Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg
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Non scholae, sed vitae discimusIris WenderholmZur Bedeutung der Kupferstichsammlung für kunsthistorische Forschung und Lehre
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Einen verborgenen Schatz hebenSophia Kunze , Christina Posselt-KuhliZur historischen Einordnung und digitalen Aufarbeitung der Kupferstichsammlung der SUB
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Provenienzforschung an der Universität HamburgGesa Jeuthe VietzenEin Alleinstellungsmerkmal unter Kooperationsverdacht
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Marque non identifiéeAmanda Kopp , Laura VollmersÜber das Erforschen von Provenienzmerkmalen
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P.S. – von den Initialen zum Hamburger Sammler Peter Simon?Johanna Riek
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Einer charakteristischen Handschrift auf der SpurAnna Lehmkuhl
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pinxit, sculpsit, vendiditFelix KrebsDruckgrafik auf Hamburger Auktionen im 18. Jahrhundert
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Von Kunstkammern, Kupferstichen und HandbüchernAlina Hofmann , Svenja WeikinnisDas Sammeln von Dürer- und Cranachgrafik um 1800 am Beispiel von J. G. Mönckeberg
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Tinte, Tusche und RötelstiftMareike HansenSkizzen nach niederländischer Druckgrafik
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Im Rausch der LithografieLaura VollmersEine Steindruckerei in Hamburg und ihre Spuren
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Verfasserinnen und Verfasser
Published
Printed Version
132 pages, 80 fig., hardback,
size: 155 x 220 mm, 34,80 €