Kunstpflege in Bibliotheken – Kür oder Pflicht?
Wege zur Sichtbarmachung forschungsrelevanter Druckgrafik an der Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg

Kunstpflege in Bibliotheken – Kür oder Pflicht?
Wege zur Sichtbarmachung forschungsrelevanter Druckgrafik an der Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg

Authors

Sophia Kunze (ed)
State and University Library Hamburg
Christina Posselt-Kuhli (ed)
University of Hamburg
Universitätsbibliothek Rostock

Keywords

18th century, 19th century, collection history, library history, provenance, print graphics

Synopsis

Rarely is the collecting of prints in libraries looked at more closely, although this was still intensively cultivated in the 19th century, especially in Hamburg's active bourgeois culture. Once again, it becomes apparent that trade and artistic sensibility certainly went hand in hand in the Hanseatic city. Studying the copperplate engravings in the Hamburg State and University Library has brought to light a variety of traces that point to the provenances of the original owners and to the way the library dealt with them. They have been examined in detail and with dedicated research work by a group of art history students and presented in this book in a scientifically sound manner with new perspectives. In addition to the ramified history of the collection, the book also aims to draw attention to the works themselves, which are now digitally recorded and thus accessible. The publication combines both historical-critical library and collection history as well as an examination of modern instruments for making them available.


Chapters

  • Vorwort
    Sophia Kunze , Christina Posselt-Kuhli , Antje Theise
    pp. 7-8
  • „Hamburg enthält ohnstreitig mehr Kunstsachen als man glaubt.“ Endlich sichtbar!
    Die Kupferstichsammlung der Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg
    Antje Theise
    pp. 9-18
  • Non scholae, sed vitae discimus
    Zur Bedeutung der Kupferstichsammlung für kunsthistorische Forschung und Lehre
    Iris Wenderholm
    pp. 19-25
  • Einen verborgenen Schatz heben
    Zur historischen Einordnung und digitalen Aufarbeitung der Kupferstichsammlung der SUB
    Sophia Kunze , Christina Posselt-Kuhli
    pp. 27-39
  • Provenienzforschung an der Universität Hamburg
    Ein Alleinstellungsmerkmal unter Kooperationsverdacht
    Gesa Jeuthe Vietzen
    pp. 41-45
  • Marque non identifiée
    Über das Erforschen von Provenienzmerkmalen
    Amanda Kopp , Laura Vollmers
    pp. 47-63
  • P.S. – von den Initialen zum Hamburger Sammler Peter Simon?
    Johanna Riek
  • Einer charakteristischen Handschrift auf der Spur
    Anna Lehmkuhl
    pp. 75-85
  • pinxit, sculpsit, vendidit
    Druckgrafik auf Hamburger Auktionen im 18. Jahrhundert
    Felix Krebs
    pp. 87-99
  • Von Kunstkammern, Kupferstichen und Handbüchern
    Das Sammeln von Dürer- und Cranachgrafik um 1800 am Beispiel von J. G. Mönckeberg
    Alina Hofmann , Svenja Weikinnis
    pp. 101-111
  • Tinte, Tusche und Rötelstift
    Skizzen nach niederländischer Druckgrafik
    Mareike Hansen
    pp. 113-121
  • Im Rausch der Lithografie
    Eine Steindruckerei in Hamburg und ihre Spuren
    Laura Vollmers
    pp. 123-130
  • Verfasserinnen und Verfasser
    pp. 131-133

Published

12.11.2020

Printed Version

ISBN: 978-3-943423-76-1

132 pages, 80 fig., hardback,
size: 155 x 220 mm, 34,80 €

Language(s)

german

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


Copyright (c) 2020 Authors

How to Cite

Kunze, S., Posselt-Kuhli, C., … Theise, A. (Eds.). (2020). Kunstpflege in Bibliotheken – Kür oder Pflicht? Wege zur Sichtbarmachung forschungsrelevanter Druckgrafik an der Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg. Hamburg University Press. https://doi.org/10.15460/HUP.203